Growing a green future

geplaatst in: Nieuws | 0

logo Interreg Vlaanderen-Nederland Europees Fonds Regionale Ontwikkeling

Agrodome neemt deel in nieuw Europees grensoverschrijdend innovatieproject

Binnen Interreg IV werd in ‘Groene Grondstoffen’ succesvol geëxperimenteerd met lokaal geteelde biomassa zoals vezelhennep en miscanthus. Biogebaseerde materialen kennen echter nog teveel beperkingen en dienen verder geperfectioneerd te worden door middel van praktijkonderzoek. Pas dan kunnen MKB/KMO bedrijven echt aan de slag gaan met deze materialen. ‘Growing a green future’ pakt dit en zet een brede waaier van nieuwe ketens op in de biogebaseerde economie.

Pilot biobased vakantiewoning

logo europa - growing a green future

De stichting Agrodome, Inagro en Millvision gaan in dit project aan de slag met een pilot biobased vakantiewoning. Met lokale geteelde hennep, vlas of miscanthus worden de noodzakelijke bouwmaterialen geproduceerd, bijvoorbeeld bouwblokken, isolatiemateriaal en afwerkingsmateriaal.

Daarnaast staat Millvision in voor de doorontwikkeling van kwaliteitsvol biobased printpapier en verpakkingen gebaseerd op de drie eerder genoemde gewassen. De Rusthoeve zet haar schouders onder verder onderzoek naar hoogwaardige oliën zoals hennep en deder. Dergelijke plantaardige oliën worden dankzij nieuwe inzichten beschouwd als erg gezonde onverzadigde vetzuren. Op basis van consistentie, stabiliteit, smaak en geur van deze ‘nieuwe’ plantaardige oliën wordt geëvalueerd in welke recepturen van voedingsproducten ze een ingrediënt kunnen zijn. Als laatste worden business cases gemaakt voor gewassen die als natuurlijke biocide kunnen fungeren. Zo wordt onderzocht of Miscanthus een waardige vervanger kan zijn van de alom bekende, maar schadelijke onkruidverdelger Round Up.

bloeiend vlas

Meer informatie vindt u op de site van www.grensregio.nl