Kennisbank biobased bouwen

geplaatst in: In de kijker, Nieuws | 0

screenshot van de kennisbank biobased en circulair bouwen

De kennisbank biobased bouwen bevat informatie over materialen, producten en bouwconcepten.

Biobased wil zeggen ‘afkomstig uit de levende natuur’. “Het gaat om plantaardige of dierlijke materialen die opnieuw groeien binnen de tijd dat ze gebruikt worden”, zegt Fred van der Burgh van Stichting Agrodome. “Hout is het bekendst, maar ook vlas, hennep en wol zijn voorbeelden.” Van der Burgh is een van de initiatiefnemers van de GDBB, die inmiddels door meer dan dertig partijen is ondertekend.

“De kennisbank omvat gerichte, gebundelde informatie voor aannemers, opdrachtgevers en handhavers”, aldus Van der Burgh. “Hij geeft informatie over de toepassing. Als de juiste keuzes worden gemaakt, levert de uitvoering met biobased materialen helemaal geen probleem op. Bouw je verkeerd, dan kan bijvoorbeeld condens optreden. Sommige biobased materialen kunnen niet tegen vocht.”

De Kennisbank Biobased Bouwen is ‘open source’ en bevat voldoende vrij toegankelijke kennis om aan de slag te gaan en geen fouten te maken. Behalve over materialen en producten, biedt hij ook informatie over details en voorbeeldprojecten.

De producten kalkhennep (gestort) en graffiti werende coating zijn onlangs toegevoegd aan de kennisbank biobased bouwen .