Eerste jaarvergadering van vertegenwoordigers van natureplus

geplaatst in: Nieuws | 0
logo natureplus

Natureplus Europees netwerk met voordelen voor leden en klanten

Vertegenwoordigers van natureplus in Frankfurt
Vertegenwoordigers van de natureplus in Frankfurt (v.l.n.r.): Jörg Watter (Baubioswiss), Fred van der Burgh (Agrodome) en Gary Newman (ASBP). Foto: natureplus

Voor het eerst hebben de nieuwe vertegenwoordigers van natureplus elkaar ontmoet tijdens de jaarlijkse workshop in Frankfurt, Duitsland. Doel van de bijeenkomst was het uitwisselen van best practices van het dagelijkse werk, het bespreken van gemeenschappelijke marketingstrategieën en het ontwikkelen van de samenwerking binnen het Europese natureplus-netwerk.

Voor 2020 plant natureplus een Europese actieweek met bezoeken aan innovatieve gebouwen en productiesites van duurzame bouwproducten in heel Europa en webgebaseerde seminars.

Toenemende activiteiten in Europa

Sinds begin 2019 voert natureplus een nieuw beleid met betrekking tot haar aanwezigheid op de Europese markt. Het natureplus-ecolabel is ontworpen en is in feite een in heel Europa erkend type 1-ecolabel. Toch is het minder bekend buiten de Duitstalige markten. Samen met vier leden en al lang bestaande nationale partners heeft natureplus nieuwe vertegenwoordigingen in Europa geopend, om het bewustzijn voor duurzaam bouwen en de marktpenetratie van natureplus te vergroten en natureplus gecertificeerde klanten meer waarde te bieden.

Tot nu toe was de Europese samenwerking binnen natureplus vooral gericht op het werven van nieuwe klanten. Nu vestigen we met de vertegenwoordigers van de nieuwe landen meer aandacht op het promoten van natureplus. Door samenwerking tot stand te brengen, nieuwe leden aan te trekken en door het natureplus-label te verankeren bij openbare aanbestedingen en bij bouwprofessionals in het betreffende land als een instrument voor duurzaam bouwen.

Nieuwe vertegenwoordigers van natureplus

Leden en klanten van natureplus profiteren van de nieuwe structuur. Ze kunnen rechtstreeks contact opnemen met de vertegenwoordigers van de nieuwe landen, namelijk: Alliance for Sustainable Building Products ASBP in het Verenigd Koninkrijk, de Stichting Agrodome in Nederland, het Oostenrijkse Instituut voor Gezond en Ecologisch Bouwen IBO in Oostenrijk en Baubioswiss in Zwitserland. Deze organisaties bieden expertise en inzichten in de specifieke nationale markten en interessante contacten naast het natureplus-netwerk. Naast deze vier officiële vertegenwoordigingen in Oostenrijk, Zwitserland, het VK en Nederland, heeft natureplus contactpunten opgezet in België, Luxemburg, Frankrijk en Italië. Contactadressen van de partners zijn te vinden op de site van natureplus.