Banken steeds meer geïnteresseerd in bio-based bouwen

geplaatst in: Artikel, In de kijker | 0

In dezelfde week waarin de rechter SHELL beveelt om werk te maken van de klimaatakkoorden,  verschenen er twee goede artikelen over bio-based bouwen bij de ASN bank en bij RABO bank.

Beide artikelen benadrukken de noodzaak om over te gaan tot bio-based bouwen om een gezonde leefbare toekomst te hebben.

Hieronder de samenvattingen met een link naar het uitgebreide artikel

ASN bank: Wat zijn biobased bouwmaterialen?

28 april 2021 – interview door Koen met Willem Böttger, lector Biobased Bouwen, verbonden aan het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband van Hogeschool Zeeland en Avans.

Om klimaatneutraal en circulair te bouwen, moeten we overstappen op zogenoemde ‘biobased bouwmaterialen’. Wat zijn dat?

Aan de bouwwoede in de wereld komt voorlopig nog geen einde, zeker gezien de hoge woningnood in Nederland. Maar het bouwen zelf en de productie van bouwmaterialen is vervuilend, kost energie en put onze aarde uit. Tijd voor slimmer en natuurvriendelijk bouwen met muren van hennep en bruggen van wc-papier.

Wat betekent biobased?

De term biobased bouwen en biobased materialen kom je steeds vaker tegen. Een strikte definitie van biobased bestaat niet, maar het gaat in alle gevallen om natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen. “Biobased is alles wat door een organisme is geproduceerd”, schetst Willem Böttger, “Schelpen, hout, vezels, allemaal afkomstig uit de korte cyclus en regeneratief.” Zo krijg je bijvoorbeeld  isolatiemateriaal van riet of lisdodde, vezelplaten van zeewier en vloeren van riet en schimmelweefsel. Maar ook hout, zeker als het onbewerkt is, is een biobased bouwmateriaal.

Vogelkijkhut Tij langs het Haringvliet, geheel opgebouwd uit natuurlijke materialen. Foto:  Centre of Expertise Biobased Economy

Waarom biobased bouwmaterialen ontwikkelen?

Er zijn  drie belangrijke redenen om biobased bouwmaterialen te gebruiken:

1. De klimaatimpact van bouwen moet omlaag
  2. Aardmaterialen worden schaars
  3. Binnenklimaat kan verbeteren
ASN : Wat zijn biobased bouwmaterialen?

Rabobank: Toekomstbestendig bouwen met biobased materialen

25 mei 2021 door  Sandra Koenraadt (Marktanalist Bouw & Vastgoed) en Hans-Hugo Smit (Senior Sectoranalist Bouw & Gebiedsontwikkeling)

In 2050 moet Nederland volledig circulair zijn: zo worden grondstoffen efficiënter gebruikt. Een belangrijke stap in dit proces is ons gebruik van primaire grondstoffen halveren in 2030. De Nederlandse bouwsector is grootgebruiker van primaire grondstoffen en kan aan deze halvering bijdragen door ‘biobased’ te bouwen. Biobased materialen zoals hout worden in de bouw al steeds meer toegepast, maar zijn nog niet de norm. Wij hopen dat dit snel verandert en dragen daar graag aan bij. Zowel in debat over biobased materialen als met concrete financieringsoplossingen. Er zijn al volop mogelijkheden, nu is het gewoon een kwestie van vaker toepassen.

In het kort:

• Bouwen met biobased materialen is de toekomst. Zo verlagen we de CO2-uitstoot van de sector
  • Biobased materialen zijn materialen die na het ‘oogsten’ snel weer teruggroeien. Voorbeelden zijn stro en vlas;
  • Hout is ook een biobased materiaal en wordt in de Nederlandse bouwsector al steeds vaker ingezet;
  • Hoe meer hout er wordt gebruikt in de bouw, hoe meer productie er nodig is. Wij zien kansen voor voormalige agrarische grond;
  • Biobased materialen worden nog maar weinig gebruikt in Nederland. De hele keten moet dus nog vertrouwd raken met deze materialen.

Om de CO2-uitstoot van de bouw te verminderen, moeten we drie dingen doen:

• Minder nieuwe eindige grondstoffen gebruiken;
  • Vaker bestaande materialen hergebruiken (zoals een geoogste staalconstructie of hoogwaardig gerecycled beton);
  • Overstappen op hernieuwbare nieuwe bouwgrondstoffen: biobased materialen.

“We moeten vertrouwder raken met de mogelijkheden van biobased materialen en ruimte geven aan biobased alternatieven voor tradionele oplossingen.”

Rabobank: Toekomstbestendig bouwen