Frankrijk: een toename van biobased producten

geplaatst in: Artikel, Nieuws | 0

Bron: Natureplus 09.04.2021 Bauszene, vertaald uit het Frans.

Biobased isolatie wint 10% marktaandeel.

Een nieuwe branchevereniging voor houtbouw en biobased producten in Frankrijk vertegenwoordigt 40.000 medewerkers.

De kennis om plantenvezels om te zetten naar productie van bouwmaterialen wordt steeds meer georganiseerd. [© DR / AICB]

Volgens de Association of Biosourced Construction Industrials (AICB), die voornamelijk isolatieproducenten in Frankrijk samenbrengt, werd tussen 2016 en 2020 130 miljoen m2 biobased isolatie geïmplementeerd. Dat wil zeggen een volumegroei van 87% en + 58% meer omzet over dezelfde periode. Alleen al in 2020 wordt 27 miljoen m2 biobased isolatie geïnstalleerd. “Dat is het equivalent van 84.000 vrijstaande eengezinswoningen”, legt Olivier Joreau, voorzitter van de AICB, uit.

Bio-based isolatie en de opslag van CO2

Zo is sinds 2016 975.000 t eqCO2 opgeslagen door biobased isolatie. Materialen uit biomassa of recycling zitten in een stroomversnelling. Met name dankzij de opkomst van de ecologische woningbouw, de komst van de RE 2020 en verschillende mechanismen, zoals de Agec of Climate & Resilience wet.

Biobased isolatie was goed voor 10% van het marktaandeel (tegenover 6% in 2010) in hun productcategorie in 2019. Een cijfer dat de komende vijf jaar zou kunnen verdubbelen. In Frankrijk bestaan ​​producenten van biosourcing-isolatie uit 10 productie-eenheden en vertegenwoordigen ze 4.000 directe en indirecte banen. Volgens de AICB zal tegen 2025 de productiecapaciteit naar verwachting zijn verdubbeld. De AICB vertegenwoordigt Franse industrieën die materialen voor de bouwmarkt produceren uit hernieuwbare en lokale bronnen (hout, hennep, vlas, papier en gerecycled textiel). Deze positieve ontwikkeling in biobased isolatiematerialen is representatief voor de dynamiek van biobased bouwen in Frankrijk. Dit komt ook tot uiting in de organisatie van de UICB, waar de AICB zich in 2017 bij heeft aangesloten.

De Unie van houtfabrikanten en houtbouwers evolueert

De Union of Wood Manufacturers and Constructors (UICB) transformeert haar organisatie en brengt nu een groot aantal professionele vakbonden in de houtsector samen. Het verenigt nu 8 van de 11 vakbonden1 in de hout- en biobased bouwsector. De UICB brengt 300 bedrijven samen met meer dan 40.000 mensen in dienst, wil de waarden van de sector hooghouden en de huidige problemen effectief aanpakken. “De uitdaging is niet simpelweg om biobased materialen te vervangen door andere”, legt Frédéric Carteret (president) uit. “Maar om de manier waarop een gebouw wordt ontworpen, gebouwd, geëxploiteerd en ontmanteld fundamenteel te veranderen. Dit wordt gedaan om de milieu-impact van de bouwsector te beheersen.”

Voor dit nieuwe jaar zal de UICB verschillende veldslagen hebben. In het kader van de toekomstige ER 2020 verdedigt de Unie een ambitieuze visie. Het werkt om het plafond voor koolstofemissies te promoten waarboven niet kan worden gebouwd. Maar ook de implementatie van een indicator die aangeeft hoeveel koolstof er in het gebouw is opgeslagen. Met betrekking tot het label ‘Biobased bouwen’ wil de organisatie dat het decreet, dat het herziene label vaststelt, snel bekend wordt gemaakt. En de implementatie van belangrijke communicatiemiddelen door de overheid om dit apparaat te democratiseren.

Daarnaast wil de UICB meer gaan werken aan de component ‘circulaire economie’. Rekening houdend met de specificiteit van hernieuwbare biobased materialen om een ​​inzamel- en terugwinningskanaal voor bouwafval te vormen. De vakbond van professionals stelt voor om werkgroepen op te richten onder de bescherming van de overheid. Een initiatief dat regelgevende, wettelijke en verzekeringsbelemmeringen voor het hergebruik van bouwmaterialen zou wegnemen, aldus de UICB.

Link naar het artikel op Natureplus

Noot van de redactie: Ook in Nederland wordt steeds meer bio-based isolatiemateriaal gebruikt.