Nieuwsbrief 7 ‘Growing a Green Future’

geplaatst in: Nieuws | 0

Growing a Green Future-nieuwsWe zitten in een prachtige nazomer met nog hoge temperaturen. De vakanties naderen zijn einde en iedereen verschijnt weer uitgerust aan de start.  Bij  ‘Growing a green future’ hebben we te maken met  groeiseizoenen dus het werk stopt niet ook starten de vakanties.  Er wordt hard gewerkt aan de verschillende werkpakketten en de gewassen groeien gestaag in de innovatietuinen. Meer informatie komt u ook vinden op onze web-site, www.growingagreenfuture.eu  Alle activiteiten staan daar ook weergegeven.

Lokale textiel

Duurzaamheid staat ook bij consumenten volop in de aandacht. De oorsprong van kleding krijgt daarmee steeds meer aandacht, vooral onder een groep vooruitstrevende jonge onderwerpers, zoals Evelyne Hofman van Beleef je Verbeelding.  Zij vervaardigd kleding en tassen van verantwoord materiaal waarbij op dit moment de grondstoffen vooral uit Turkije komen. Om voor textiel echter een korte keten te kunnen maken is het zeker noodzakelijk dat ook het weven, leerlooien en spinnen ook in Europa uitgevoerd kan worden. Om dit te realiseren is Evelyne een project gestart waarbij in Rotterdam deze apparatuur weer komt te staan, deze faciliteiten moeten ook ter beschikking komen aan andere ontwerpers. Katoen is op dit moment nog steeds de belangrijkste grondstof voor textiel, aan de teelt zitten echter nog wel nadelen, zoals een enorme behoefte aan water. In de Innovation Garden op Rusthoeve wordt nu voorzichtig geëxperimenteerd met de teelt van katoen, om de keten geheel sluitend te kunnen maken.
Omdat de productie van textiel uit West Europa is verdwenen is er veel kennis verloren gegaan. HoGent is druk bezig om het kennisniveau weer op een hoog niveau te krijgen. In de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar hennep. Frank Godefroidt werkt vanuit het project Hemp4All aan  duurzame voorbehandelingsprocessen met een minimale impact op het water- en energieverbruik en de restafvalwater, die een goed rendement van de daaropvolgende verf- en veredelingsprocessen en hoge en consistente hennepkwaliteit garanderen.
De vraag naar lokaal textiel is er, de kennis is beschikbaar, veel grondstoffen kunnen we telen…
Vanuit Growing a green Future zien we daarmee volop kansen en zullen daarom proberen om zoveel mogelijk ondernemers enthousiast te maken voor deze kans!!

Inspiratie sessie over eiwitvervanging 27 augustus te Strijbeek.

Zoals reeds eerder gemeld zijn in het netwerk twee nieuwe innovatietuinen opgestart, een te Strijbeek en een te Landerd. Ook hier organiseren we bijeenkomsten, enerzijds demonstraties maar ook inspiratiesessies
Meer eiwit van eigen land, een zeer actueel thema! Maar aan welke gewassen denken we dan? En hoe zit dat met grasteelt? U bent dinsdagmiddag 27 augustus van harte welkom op Proefboerderij de Markhoeve in Strijbeek om diverse eiwitgewassen in de praktijk te bekijken. We bespreken de voor- en nadelen van de diverse gewassen in het proefveld. Aanmelden is verplicht.

Demonstratiebijeenkomst ‘nieuwe teelten’ 27 augustus, Colijnsplaat.

In de Biobased Innovation Garden Rusthoeve zijn al weer meer dan 100 gewassen geteeld om de potentie van deze gewassen te onderzoeken als grondstof voor de biobased economy. We hebben gewassen voor de productie van papier, textiel, bouwmaterialen, kleurstoffen en natuurlijk voor de voedingsmiddelenindustrie.Graag nemen we jullie mee in onze speurtocht naar nieuwe gewassen en nieuwe ketens. Uiteraard zullen we met u langs de gewassen gaan, waarbij we onze teelt en test resultaten met u door zullen nemen. We hebben zeer bijzondere zaken zoals b.v. katoen maar ook jute of bijvoorbeeld hop, maar vele andere gewassen.  Rondgang langs verschillende gewassen met overwegingen van kansen en bedreigingen door Cor van Oers. Afsluiting met een drankje

Aanvang: 19.30 uur. Locatie: Noordlangeweg 42  Colijnsplaat
Aanmelden: cvansluijs@proefboerderij-rusthoeve.nl

Specifiek zullen we stilstaan bij de oliehoudende zaden, rondom dit thema is binnen het project veel onderzoek gedaan door onze projectpartners. Hier wordt speciaal ook gekeken naar industriematige oliepompoenen.

Innovatietuin de Peel

In het verre Zuid Oosten van Noord Brabant staat inmiddels ook de innovatie tuin op deze zandgrond van de peel te groeien en te bloeien. De aanwezigheid van de verschillende gewassen hebben al meerdere groepen bezoekers getrokken. Onder andere akkerbouwers van studiegroep Land van Peel en Maas waren uitgenodigd voor een bijeenkomst. Het zijn akkerbouwers uit Oost Brabant en in de directe omgeving van Proeftuin de Peel.  Na een korte uitleg dat deze tuin in opdracht van Growing  a Green Future wordt uitgevoerd in samenwerking met AgriFood Capital en Proefboerderij Rusthoeve.
Het doel is een onderzoek van 10 gewassen geteeld op droge zandgrond in Oost Brabant.
Deze worden onderzocht naar:

• Teelt mogelijkheden voor de praktijk
    • Opbrengst
    • Eigenschappen
    • Gebruikswaarde

Nieuwe kansen in de biobased economy:

• Eiwit productie van eigenbodem
      • Biomassa voor brandstof en bouwmateriaal
      • Hoogwaardige olie voor voeding industrie
      • Medicinale toepassingen

FUNDING: THE FUTURE!

Nieuwe subsidiekansen voor Vlaams-Nederlandse projecten
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor initiatieven die de toekomst dichterbij brengen. Interreg Vlaanderen Nederland organiseert op 19 september het event ‘Funding: The Future’. Daarin verneem je meer over de nieuwe subsidieperiode 2021-2028 van Interreg Vlaanderen-Nederland. Ook voor organisaties actief in de biobased economy relevant, want Interreg Vlaanderen-Nederland verneemt graag input zodat men het nieuwe programma zo sterk mogelijk kan vormgeven.
Zoek je nog inspiratie? Interreg steunt op dit moment al bijna 80 toekomstgerichte projecten, ook binnen de biobased economy zoals Growing A Green Future, en vaak met resultaten die je nu al kan zien, voelen, beleven of zelfs proeven. Kom op 19 september en ervaar welke innovaties en investeringen nu al gerealiseerd zijn door samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, het onderwijs en overheden, met steun van Interreg  Het event vind plaats in Oud Turnhout (B)Kijk op: https://www.grensregio.eu/nieuws/2019/interreg-vlaanderen-nederland-nodigt-je-graag-uit-voor-funding-the-future

Het project ‘Growing a green future’ is gefinancierd binnen het Interreg V-programma Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Meer info: www.grensregio.eu

Copyright © 2019 Biobased research, All rights reserved.